Wednesday, November 28, 2007

Kronologi Kes Kebiadapan ADUN BN.- Adakah mereka layak diberi undi? sama2 kita fikirkan.

KRONOLOGI KES 1: ADUN BN-Paloh digantung dari Dewan kerana bersikap biadap dan tidak menghormati Speaker & Dewan yang mulia.
Sejarah Malaysia manusia pertama sejak merdeka digantung dari Dewan.

dsc_0271.jpg

(Gambar) Bergitu juga dengan kes sebelum ini (Sidang DUN kali ini), apabila Semua ADUN BN bertindak keluar Dewan.

KRONOLOGI KES 2: Disebabkan tidak puas hati keranadigantung dari Dewan, ADUN BN - Paloh menjadi tidak rasional dan ingin memberontak dalam Dewan, lihat video.

KOTA BHARU, 27 Nov - Persidangan kali ketiga (Belanjawan) bagi tempoh penggal ke empat Dewan Undangan Negeri Kelantan mencatat sejarah terburuk apabila Dato' Nozula Mat Diah(BN-Paloh) menimbulkan ketegangan lagi apabila bertindak menendang Mohd Zaki Ibrahim(PAS- Kelaboran) sewaktu sesi soal jawab dalam sidang DUN semalam.

Kejadian memalukan itu berjaya dirakamkan selama hampir dua minit dan aksi biadapnya boleh ditonton oleh semua pihak di laman web yang sentiasa menyiarkan perkembangan secara langsung Sidang Dun Kelantan.

Insiden bermula apabila Dato' Mohd Zain Ismail (BN-Bukit Tuku) tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan, Perindustrian dan Sumber Manusia , Zulkifli Mamat terhadap soalan yang dikemukakannya mengenai perkembangan projek Afta City Rantau Panjang bahawa projek tersebut telah dibatalkan.

"Permasalahan sekarang ialah kerajaan ingin memperbetulkan kenyataan bahawa ada exco yang hadir dalam perasmian tersebut. Kita ingin memperbetulkan kenyataan yang menyebabkan tuduhan daripada pihak YB (BN).

"Kita tidak mahu YB yang dipilih,kutip bawa cerita tepi jalan dan bawa naik ke dewan. Adakah hendak perbetulkan ini salah, "kata Zulkifli yang diikuti ketukan di meja oleh beberapa Adun.

Nozula tendang Zaki

Kata-kata Zulkifli itu menimbulkan kemarahan Nozula yang bangun dan menyifatkan jawapan Zulkifli itu sebagai 'tidak cerdik' dan menganggap pihak kerajaan negeri menuduh pihak pembangkang bodoh dan tidak mempedulikan teguran speaker supaya beliau duduk.

Keadaan menjadi semakin panas apabila Nozula mengambil serius kata-kata usikan daripada Zaki Ibrahim yang menimbulkan kemarahannya.

"Bagi peluang aku keccek lepas ni,"kata Nozula dengan nada yang keras.

Kata-kata Zaki supaya Adun Paloh itu meminta maaf kepada dewan dan meyatakan beliau bersikap kurang ajar menyebabkan Nozula bertindak diluar jangkaan.

"Mu yang kurang ajar," katanya sambil bertindak menyerang Zaki.

Tindakan Nozula itu cuba dihalang oleh beberapa Adun termasuk Saufi Deraman(BN-Galas) dan Abdul Halim Abdul Rahman(PAS- Chetok) yang berada bersebelahan Zaki.

Walaupun dihalang Nozula sempat melepaskan tendangan terhadap Zaki. Suasana dewan menjadi sedikit kecoh dan terpaksa ditenangkan oleh Speaker.

Sebelum ini, pada persidangan Dun 21 November, Nozula digantung sementara daripada menyertai persidangan pada hari tersebut yang mana Speaker menggunakan peraturan 51(3) bagi menggantung anggota Dewan Negeri yang enggan mematuhi arahan dan melakukan tindakan melampau-lampau semasa permesyuaratan berlangsung.

KRONOLOGI KES 3: Disebabkan tiada perasaan malu dan sikitpun rasa tidak rasa bersalah, mereka mengambil kesempatan melakukan satu lagi perkara bodoh, iaitu melaporkan bahawa Kerajaan Negeri Kelantan melakukan rasuah dan melapurkan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) -

Tahukah anda apa yang dilaporkan? salah satu daripadanya ialah ke LOJING. Dan tahukah anda siapakah dalang yang meluluskan supaya Lojing digondolkan dan bukit-bukit diratakan? orangnya tidak lain dan tidak bukan, mereka ialah Barisan Nasional sendiri, iaitu semua tander-tander dan kelulusan ialah sewaktu sebelum 1990 -iaitu sewaktu PAS memerintah Kelantan. Dan 8 syarikat yang akan didakwa oleh Jabatan Alam Sekitar ialah KADA yang dipengerusikan sendiri oleh Anuar Musa, selaku Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan. Sebab itulah sampai sekarang JAS masih belum mendakwa mana-mana syarikat terlibat.

Inilah BN, sememangnya samseng, kaki tipu, makan rasuah (kes PPRT Anuar Musa sampai skrg tidak selesai).

Nozula Mat Diah (kanan - BN Paloh) bersama Mohd. Adhan Kechik(BN-Bukit Bunga) yang mewakili Barisan Nasional menunjukkan dokumen yang akan diserahkan kepada Badan Pencegah Rasuah pada sidang media di Kota Bharu, semalam. – Bernama.

KRONOLOGI KES 4: Disebabkan tidakkan samseng 2 orang ADUN BN, Dewan Pemuda PAS Kelantan mengambil inisiatif membuat laporan polis untuk menyiasat dan mendakwa mereka yang terlibat.

Image

Laporan dibuat di balai polis daerah Kota Bharu oleh Naib Ketua Pemuda DPPNK, Ustaz Abdul Latif Abdul Rahman.

Dalam kenyataan akhbarnya, DPPNK kesal diatas tindakan Adun Paloh kerana bertindak mengikut emosi dan tidak mematuhi peraturan dewan.

Berita penuh: Pemuda PAS Kelantan buat laporan polis terhadap Norzula

Berita penuh & video menarik sila ke: www.pasdundemit.wordpress.com

No comments: