Thursday, February 14, 2008

KISAH PAK MAT :- PEJUANG UMNO

Salam Pilihanraya.. cerpen pendek berikut merupakan kisah benar yg berlaku menjelang pilihanraya.


Pak Mat ialah orang miskin di kampungnya. Setiap pagi selepas sarapan ala kadar, berbasikal pula menghantar cucunya kesekolah. . Pernah menjadi ahli UMNO pada tahun 1970an dan aktif di dalam pertubuhan itu sehinggakan masa hidupnya dihabiskan untuk berjuang menaikkan nama UMNO.

Pak Mat merupakan kenalan arwah ayah, namun berseteru atas fahaman politiknya. Setelah pemergian arwah ayah, Pak Mat terus berkhidmat dengan UMNO tanpa berbelah bahagi, sehinggalah permohonan hakmilik tanahnya ditolak oleh wakil rakyat UMNO yang dijulangnya untuk sekian lama. Sejak itu beliau mula berpatah hati sehinggalah hari ini.

Ketika dahulu, seingatnya wakil rakyat yang bergelar Dato' itu akan membantu beliau sekiranya dia menang. Tetapi, selepas kemenangan dicapai, lain pula jadinya. Kebanyakan projek pula disapu oleh kroni Dato' tersebut dan bukannya diagihkan dengan sebaiknya.

Pak Mat sehingga sekarang di nafikan segala permohonnya termasuk buku bantuan sekolah untuk anak cucunya dan sekarang baru baru tahun ini beliau merasa buku bantuan sekolah namun yuran sekolah masih perlu dibayar, malah semakin mahal berbanding tahun tahun dahulu. Nasihat beliau pada ku menjelang pilihanraya..

"Cayoo lah awee, UMNO akan wak gapo sajo sebelum ngundi, pah tu gak takdok gapo"
"Sumanya ake hile skali nga wakil rakyat dio hok dok sibuk sokmo"
"Puak-puak tu lor ni lebih peting ko diri sediri, nego & projek jahh"
"Tak soh dok ber arap laaa"

Sambungnya lagi..

"Puak2 tu akan besar nego blako"
"Hingga sapa hak setengah tuu...tak abis nok make harta, pah ko anak cucu, cicit"
"Boo laa undi UMNO nyohh"

Jadikan sejarah hidup Pak Mat sebagai pengajaran. Dari usia muda berjuang kononnya untuk bangsa dan agama, tetapi bila sudah tua tidak mampu tinggalkan apa pun harta untuk anak. Malah menyusahkan kehidupan keluarga anaknya.

Beliau menitiskan air mata bercerita tentang kehidupannya yang dahulu tidak sebegini. Di umpan dengan janji manis tetapi hakikatnya dengan tulang 4 kerat itu lah beliau cuba berjuang untuk hidup. Ramai Melayu yang merempat kerana mereka beranggapan bahawa nasib mereka dibantu oleh parti bangsa Melayu UMNO.



Namun hakikat adalah disebaliknya. UMNO tidak seperti MCA yang pentingkan tanggung jawab disamping kepentingan diri. Tetapi UMNO di dalangi oleh spesis yang bijak ambil kesempatan untuk kepentingan kuasa dan diri. Akhir nya melayu hanya menang berangan angan lantas hari tua menanti kemudian hari dengan tiada apa pun yang boleh dibanggakan.

Jangan bazirkan masa depan anda bersama UMNO kerana kepimpinan UMNO dan BN adalah dari golongan mereka yang tamak dan haloba. Pandai berlakun, ketawa dan bersedih tetapi di dalam masa yang sama berkepentingan. Pandai ambil kesempatan keatas kepercayaan rakyat kepada mereka.

cerpen pendek oleh :- wan

No comments: