Saturday, February 16, 2008

MUNAJAT RAKYAT KELANTAN



“Tanpa di pinta air mata ini bercucuran, menginsafi betapa kerdilnya diri ini”

Ketika UMNO masih lagi terkial-kial mencari formula bagi menggapai impian menawan Kelantan, 10,000 rakyat Kelantan pula bermunajat awal pagi kepada Allah bagi menggagalkan rancangan BN. Program ‘Munajat Rakyat Kelantan Bersama Tok Guru’ diadakan di Dataran Stadium Sultan Muhammad Ke-IV Kota Bharu bermula jam 4 pagi tadi.

Program dimulakan dengan solat tahajut enam rakaat diimamkan Ustaz Hussin Ibrahim Masri dari Pondok Lubuk Tapah Pasir Mas yang juga merupakan Bendahari Dewan Ulamak PAS Kelantan. Kedinginan suasana pagi dengan solat di atas hamparan sejadah di bawah langit terbuka tidak menghalang rakyat Kelantan untuk menyatakan iltizam mereka berdepan dengan pihak lawan pada pilihan raya ini. Biar pun ketika orang lain masih lagi enak dibuai mimpi namun rakyat Kelantan tidak mahu ketinggalan bersama bermunajat kepada Allah bagi mempertahankan kerajaan di bawah ulama.

Selepas solat tahajjud pula, orang ramai yang hadir bermunajat dengan membesarkan nama-nama Allah swt sebagai empunya segala kehidupan di langit dan bumi mengalunkan zikir-zikir & tasbih. Ianya dilakukan sambil berdiri sehingga suara yang begitu nyaring bagaikan membelah keheningan awal pagi di Bandar Kota Bharu Bandar Raya Islam.

Sementara solat hajat pula diimamkan anggota jawatankuasa Dewan Ulama PAS Kelantan. Suasana menjadi semakin syahdu apabila doa yang dibaca oleh imam diselangi dengan nada sebak membuatkan ribuan jemaah turut rasa terkedu. Sebelum masuk waktu Subuh diadakan solat witir tiga rakaat. Ketika itu kenderaan-kenderaan terutamanya bas ekspress yang sampai ke Kota Bharu melalui Jalan Mahmood bergerak perlahan, memerhatikan dengan pelik ribuan manusia berkopiah & bertelekung putih sedang bermunajat.

Satu suasana yang tidak pernah disaksikan di tempat lain. Solat Subuh pula diimamkan oleh TG Menteri Besar yang turut menyampaikan kuliah subuh sehingga jam 7.15 pagi.

* Sumber berita asal boleh didapati di Harakah Daily & Blog Cikgu Nuri

1 comment:

Anonymous said...

Pas bukanlah tiket ke syurga dan PAS hanyalah sebuah parti.. Islam dan Pas tidak sama. Islam adalah agama suci yang kita pegang. Pas adalah sebuah parti yang masih mencari-cari arah islam yang mahu diikutinya.